اگر فکر میکنید گوشیها به پایان خود نزدیک میشوند، سخت در اشتباهید!
شاید با نگاه به اسمارتفونها و تغییراتشان در سالهای اخیر این فکر به ذهنتان برسد که دنیای گجتها روزهای آخرش را سپری میکند، زیرا دیگر خلاقیت چندانی به چشم نمیخورد. تصور کنید زمانی که اولین آیفون معرفی شد چه انقلاب بزرگی در مقایسه با دیگر گوشیها بود، اما حالا دیگر کاربران برای خرید آیفون 7 یا شیائومی Mi5 ممکن است سر دوراهی قرار گیرند، زیرا هردو قدرتمندند و نیازهای روزانه را پاسخ میدهند. شاید در نظر من و شما گوشیها دیگر حرفی برای گفتن نداشته باشند، اما آماری که Zenith منتشر کرده کاملا با نظر ما مغایر است. در ادامه گسترش دنیای اسمارتفونها تا 2016 و از آن به بعد را بررسی میکنیم. جیاسام را تا پایان همراهی کنید.
طبق آمار این موسسه در سال 2017 از تمام وسایلی که قابلیت اتصال به اینترنت دارند تقریبا 75 درصد دادهها توسط گوشیها و تبلتها مصرف میشود. برای اینکه دید بهتری داشته باشید، جالب است بدانید که این رقم در سال 2012 تنها 40 درصد بود. این یعنی میزان استفاده از گوشی و تبلت حدودا 35 درصد در 5 سال گذشته افزایش یافته است. در سال 2016 میلادی 68 درصد ترافیک اینترنت را این گجتها اشغال کردهاند و سهم آنها تا دو سال دیگر، یعنی 2018، به 78 درصد میرسد.
شاید برایتان سوال باشد که کدام کشور برای اتصال به اینترنت، بیشتر از گوشی هوشمند استفاده میکند. پاسخ سوال شما اسپانیاست. حدودا 85 درصد ترافیک مصرفشده در اسپانیا به گجتهای قابل حمل اختصاص دارد. جالب است بدانید که گوشیهای هوشمند در ایرلند از بالاترین محبوبیت در مقایسه با دیگر کشورها برخوردارند. از جمعیت 5 میلیون نفری این کشور حدودا 92 درصد آنها صاحب گوشی هوشمندند که رقمی قابل توجه است. در این ردهبندی مردم اسپانیا نیز با رقم 91 درصد رتبه دوم را به خود اختصاص دادهاند.

هر برندی برای دستیابی به موفقیت باید تبلیغات موثر داشته باشد، اما چگونه؟ تا چند سال پیش بیشترین سهم تبلیغات مربوط به تلویزیون و بیلبوردهای خیابانی بود، اما مردم علاقهای به تماشای آنها ندارند و البته مجبور به تماشا هم نیستند و اغلب هنگام پخش تبلیغات مشغول کار دیگری میشوند. اسمارتفونها مردم را معتاد به مشاهده تبلیغات میکنند! طبق مطالعهای که Zenith انجام داده تا سال 2018 حدودا 60درصد تبلیغات در گوشیهای هوشمند اتفاق میافتد که این عدد مساوی 134 میلیارد دلار هزینه برای تبلیغات است! هنگام قدمزدن در خیابان میتوانید به تبلیغات بیلبوردی بیتوجه باشید، اما در ساعات مختلف روز به گوشیتان زل زدهاید و تبلیغات را تماشا میکنید که این موضوع بیشترین سود را برای برندهای تجاری دارد.
گجتهایی مانند HP Elite x3 سعی میکنند جای تمام وسایل محاسباتی و ارتباطی کاربران را بگیرند. احتمالا هدف بعدی کمپانیهای تولیدکننده اسمارتفون این باشد که با گجتهایشان جای تلویزیون، تبلت، کامپیوتر و لپتاپها را کاملا پر کنند. نظر شما درباره این آمار و ارقام چیست؟ شما چه آیندهای برای گوشیها متصور میشوید؟ به نظر شما روزی میرسد که تولید گوشیها متوقف شود یا حداقل افت محسوسی کند؟